0.1 C |
Způsob udání nabíjecího proudu a tím i rychlosti nabíjení akumulátorů. Nabíjení 0.1 C znamená u akumulátoru o kapacitě 1800 mAh nabíjení proudem 180 mA. Nabíjení 1 C znamená u akumulátoru stejné kapacity nabíjení proudem 1.8 A. |
A |
|
Acupack, akupak |
Akumulátory jsou zpravidla složeny z několika článků v sérii (acupack). Údaje o napětích udávané pro jednotlivý článek je potom třeba vynásobit počtem článků.
Články v akumulátoru se vždy více či méně liší. Mají různý vnitřní odpor, jsou v různém stavu nabití. Vyrábějí se speciální akupaky, ve kterých jsou články vybírány tak, aby byli co nejvíce shodné. Se stářím akumulátoru se rozdíly mezi články zvětšují a může dojít a ke zničení jednotlivého článku v akumulátoru.
|
Aerodynamické váhy |
Zařízení, které měří síly působící v aerodynamickém tunelu na ofoukávaný model. |
Aerodynamické zkroucení |
Změna úhlu nulového vztlaku podél rozpětí křídla |
Aerodynamický vztlak |
Složka výsledné aerodynamické síly ve směru vztlakové osy |
Aeromusical |
Modelářská soutěžní kategorie. Rádiem řízené akrobatické halové modely. Akrobatická sestava se létá na hudbu – podobné jako krasobruslení. |
Airbrush |
Také Americká retuš. Technologie nanášení barev stříkáním proudem vzduchu. |
B |
|
Bočení |
Posuvný pohyb letadla se složkou rychlosti ve směru jeho příčné osy. |
Bohatost směsi |
Bohatost směsi je pojem z oblasti motorů. Je to poměr paliva a vzduchu vstupující do spalovacího motoru. Čím je směs bohatší, tím více paliva jde do motoru.Čím je směs méně bohatá, tím méně paliva jde do motoru. Tomu se říká chudá směs. |
Bovden |
Táhlo v podobě lanka, drátu nebo struny z plastické hmoty vedené v ohebné trubce. |
Butterfly |
Konfigurace křidélek a vztlakových klapek používaná pro brždění modelu. Křidélka se zvednou obě nahoru a vztlakové klapky dolů. |
C |
|
Celková nosná plocha |
Celková nosná plocha je dána součtem plochy křídla a vodorovné nebo šikmé ocasní plochy nebo ploch. Pro výpočet se používá plocha kolmého průmětu všech ploch připadajících v úvahu na vodorovnou rovinu, přičemž úhel náběhu každé plochy je nulový. |
Centráž |
Vzdálenost těžiště letadla za náběžnou hranou, vyjádřená zpravidla v procentech délky střední aerodynamické tětivy. |
Cyklování akumulátorů |
Několikanásobné vybítí a nabití akumulátoru. |
D |
|
Default |
Implicitní nastavení – předem připravené nastavení. |
Delta peak |
Jev při nabíjení akumulátorů, kdy před dosažením plného nabití napětí článku na chvíli poklesne. Tohoto poklesu využívají automatické nabíječky k detekci nabitých článků. |
Diagnostický provoz |
V diagnostickém režimu lze přijímač propojit s vysílačem kabelem a zkoušet a nastavovat vysílač a táhla v modelu bez toho, aby vysílač vysílal. Vysílač tedy neruší ostatní létající modely. |
Diferenciace |
Výchylka kormidla je na jednu stranu větší než na druhou. U některých kormidel se hodí mít různě velikou výchylku na každou stranu. Například křidélko se vychyluje nahoru více než dolů. Tomu se říká diferenciace výchylky. |
Diferenciace křidélek |
Křidélka, jehož úhlové výchylky nahoru a dolu jsou rozdílné |
Drak letadla |
Konstrukce letadla bez pohonných jednotek, príslušenství a výstroje |
Drybrush |
Jedná se o techniku, která se používá na zvýraznění vystouplých detailů a hran. Používá se k tomu skoro úplně vysušená olejová a nebo syntetická barva a nanáší se zpravidla tvrdším plochým štětcem, popřípadě štětcem se zastřiženým vlasem. Použitá barva je většinou velmi světlá, odvozená od základního odstínu kamufláže, aby nevznikl dojem „omrzlého“ povrchu, proto je dobré se vyhýbat bílé a stříbrné barvě na drybrush. |
Dual Rate |
Dvojité výchylky. Rádio umožňuje nastavit různou velikost výchylek kormidel. Například pro let vysokou rychlostí se nastaví menší výchylky, pro akrobacii nebo přistání výchylky velké. Také D/R. |
E |
|
Efektivní stoupání vrtule |
Vzdálenost, o kterou postoupí vrtule v osovém směru za jednu otáčku (prakticky). |
Efektivní tah vrtule |
Část tahu, která by byla nutná pro let letounu stejnou rychlostí, ale bez vrtule. |
Elektra |
Poháněný elektromotorem. Zdrojem energie jsou akumulátory. |
Elevony |
Řídící plochy na křídle samokřídla nebo delty, které slouží zároveň jako výškovka i křidélka. |
F |
|
Fading |
Technika pro ostaření povrchu modelů, tvoří se například nanesením teček různých odstínů olejových barev s následným rozmytím pomocí terpentýnu, či ředidla určeného pro rozředění olejovek. Na povrchu se tak vytvoří šmouhy a „opršení“. |
Fail safe |
Bezpečný při poruše – nastavení polohy serv, která má být nastavena při ztrátě spojení s vysílačem. Nastavení rádia pro případ poruchy přenosu signálu. Přijímač vyhodnocujepřicházející signál a když po nějakou dobu nedostane signál z vysílače (rušení, vysazení vysílače), nastaví kormidla modelu do předem zvolených poloh. |
Fast charge |
Rychlost nabíjení akumulátorů – pomalé nabíjení. Typicky takové nabíjení trvá kolem 5 hodin. |
Filtry |
Dotónování a sjednocení povrchu modelu silně zředěnými syntetickými nebo olejovými barvami v poměru cca 5% barvy a 95% ředidla. Filtry se na modelu provádí několikanásobně pouze navlhčením povrchu silnějším kulatým štětcem. Po zavadnutí filtru, asi po 30 minutách se nanese jiný filtr klidně jiného odstínu. Filtrů je možné na model nanést větší množství a v různých odstínech – povrch se nezaplavuje jako při technice wash, ale pouze se navlhčuje. |
FM modulace, AM modulace |
Způsob přenosu signálu z RC vysílače do přijímače. Vždy je potřeba aby přijímač i vysílač používali stejnou modulaci. Při výběru nové RC soupravy je vhodnější si zvolit FM modulaci, zajistí Vám to kvalitnější přenos signálu a menší riziko rušení od okolních vysílačů. AM soupravy jsou zase ale cenově výhodnější. |
Formování akumulátoru |
Několik cyklů pomalého nabíjení 0.1C a vybíjení 0.1C. Nabíjení se ukončuje po uplynutí nejméně 16 hodin. Provádí se tak dlouho, až přestane narůstat vybitá kapacita. Zpravidla stačí 3 – 4 cykly. Používá se u nových pohonných akumulátorů. Účelem je dosáhnout stejného stupně nabití u všech článků akumulátoru. |
G |
|
Geometrická štíhlost křídla |
Poměr rozpětí křídla k jeho střední hloubce, popř. poměr druhé mocniny rozpětí k ploše křídla |
Governor |
Snímač a externí mixer (krabička v modelu), snímající otáčky rotoru vrtulníku a ovládáním plynu udržující konstantní otáčky rotoru. |
GPS triangl |
Modelářská soutěžní kategorie rádiem řízených polomaket větroňů. Modely jsou vybaveny GPS modulem s přenosem na zem a létá přelet po trojúhelníkové trati. |
Gumicuk |
Šňůra s gumou na které se vlekají větroně. |
Gumový motor |
Motor, jehož energie se získává zkrucováním nebo napínáním vláken z pružného materiálu. |
Gyroskop |
Gyroskop je elektronické zařízení, které je schopno reagovat na změnu polohy RC heli vůči světovým stranám působením vnějších vlivů – např. větru. Poletí-li RC vrtulník bez gyroskopu a foukne do něj vítr zleva, stočí se kolem svislé osy nalevo a změní tak směr letu. Pokud je takový RC model ale vybaven gyroskopem, gyroskop na tuto změnu zareaguje a bez vědomí pilota natočí RC vrtulník proti tahu větru – srovná ho tak, že je zachovám přímý let a pilot tuto změnu ani nezaregistruje – vše se totiž děje velmi rychle. Pokud chce ale doleva zatočit sám pilot, gyroskop o tomto příkazu z RC vysílačky „ví“ a změnu směru povolí. |
H |
|
Halový akrobat |
Stejná kategorie jako shock-flyer. Model poháněný elektromotorem určený k létání 3D akrobacie. Rozpětí cca 0.8 m, hmotnost do 150g bez akumulátoru. Létá se s ním venku i v hale. Vyroben bývá z desek z pěnového plastu. Trup je zpravidla jen stínový. |
Heli |
Vrtulník |
Heli kity |
vrtulník je smontovaný jen z cca 80 %, tj. je třeba zainvestovat trochu času a smontovat vrtulník (vnitřní kostra je smontovaná, musí se smontovat ocas a nainstalovat elektronika). Kity od KDS bývají dodávány v malém hliníkovém kufru. Ostatní kity – viz. popis u jednotlivých vrtulníků. Součástí kitů běžně nebývá rádio. |
Heli sety |
Vrtulník je již smontovaný, veškerá elektronika je nainstalovaná a vrtulník je připravený k používání. Součástí kitů je i rádio, takže je možné prakticky vrtulník vytáhnout z krabice a začít létat. začátečníky. |
HF modul |
Modul do vysílače, který zajišťuje vlastní rádiové vysílání. Výměnou modulu lze měnit pásma, ve kterých vysílač pracuje. |
Hloubka křídla |
Vzdálenost průmětů náběžné a odtokové hrany na tětivu profilu v rovině rovnoběžné s rovinou souměrnosti křídla |
Hloubka profilu |
Vzdálenost průmětů náběžné a odtokové hrany na tětivu profilu |
Hotliner |
Rychlý větroň poháněný elektromotorem. |
Hydroplán |
Hydroplán je model letadla, který musí vzlétnout z vody, ale nemusí při ukončení letu na vodu přistát. Před vzletem musí být provedena zkouška schopnosti modelu plavat, při které model musí po dobu jediné minuty plavat na hladině bez vnější pomoci v normální vzletové poloze. |
CH |
|
Chudá směs |
Chudá směs je směs vzduchu a paliva vstupující do spalovacího motoru, kdy je ve směsi málo paliva |
Chytit se |
Slangový výraz pro nalezení termického stoupání. |
I |
|
Impedance, vnitřní odpor |
Určuje výkon článku a provozní životnost. Pokud je z akumulátoru s vysokou impedancí vyžadován velký proud, napětí spadne. U pohonných akumulátorů je tedy požadován co nejnižší vnitřní odpor. Vnitřní odpor akumulátoru se v průběhu vybíjení na rozdíl od vnitřního odporu primárního suchého článku téměř nemění.
|
J |
|
Jmenovitá kapacita |
Množství elektrického náboje v Ah deklarované výrobcem, které může samostatný článek dodat. (jeden zvýrobců Pb aku deklaruje jmenovitou kapacitu jako množství elektrického náboje, které může samostatný článek dodat v Ah při 5 hodinách vybíjení do konečného napětí 1,0 V při +20 °C) |
K |
|
Kanál |
Rádio může vysílat na různých kmitočtech. Kmitočty jsou očíslované a tomu se říká kanál. Rádio může přenášet 2 povely (směrovka/křidélka + výškovka), 3 povely (směrovka/křidélka + výškovka + ovládání motoru), 4 povely (křidélka + výškovka + směrovka + ovládání motoru), 5 povelů (křidélka + výškovka + směrovka + ovládání motoru + klapky) atd. Tomu se říká, že je rádio dvoukanálové, tříkanálové, čtyřkanálové, sedmikanálové atd. Ovládání jednotlivých kanálů může být proporcionální nebo neproporcionální. Typickým příkladem proporcionálního kanálu jsou výškovka, křidélka, směrovka a motor. Zatahování podvozku nebo vypínání vlečného háčku jsou příkladem neproporcionálního kanálu. Počet kanálů se udává u vysílače i přijímače. 7 kanálový vysílač může pracovat se 4 kanálovým přijímačem. Ne vždy když koupíte vícekanálový vysílač budete moci všechny kanály používat. U některých vysílačů budete muset dokoupit do vysílače ještě příslušné ovladače. |
Klonění |
otáčení letadla kolem jeho podélné osy |
Klopení |
otáčení letadla kolem jeho příčné osy |
Kluzák |
bezmotorové letadlo těžší vzduchu, u něhož je vztlak potřebný k letu vyvozován aerodynamickými silami |
Kmitočet |
Rádio může vysílat na různých kmitočtech – frekvencích. Kmitočty jsou očíslované a tomu se říká kanál. |
Kmitočtová syntéza |
ne kterém rádio (vysílač/přijímač) pracuje se mění přepnutím a ne výměnou krystalu. |
Kmitočtové pásmo |
Rozsah kmitočtů používaný k nějakému účelu. |
Knipl |
Knipl řídící páka v letadle nebo na vysílači dálkového ovládání. |
Kniplová termika |
Letí li větroň – velké letadlo nebo model – vytrimované v ustáleném režimu a naletí-li stoupavý proud, pozná pilot stoupání podle tlaku do zadnice a po chvíli ukáže stoupání i !href variometr eror: not found!. Pilot modelu pozná termiku podle stoupání modelu. Dojde-li však ke stoupání přitažením kniplu, variometr nerozezná, že to není skutečný stoupák. Říká se tomu „kniplová termika“. Existují variometry, které to umí rozlišit – Kompenzace totální energie. |
Kompozit |
Obecně materiál složený ze dvou materiálů odlišných mechanických vlastností |
Konektor samec |
Zástrčka. Konektor s kolíky. |
Konektor samice |
Zásuvka. Konektor se zdířkami (otvory). |
Kýlovka |
nepohyblivá část svislých ocasních ploch |
L |
|
Lepit natupo |
Neznamená to lepit bez přemýšlení. Znamená to bezchlopňové lepení, kdy se díl podlepí a nalepí podlepenou hranou na model |
Letadlo |
Zařízení způsobilé létat v atmosféře nezávisle na zemském povrchu |
Letoun |
Motorové letadlo těžší vzduchu, u něhož je vztlak potřebný k letu vyvozován aerodynamickými silami |
Letový mod |
V různých letových fázích modelu by se hodilo různé nastavení chování řízení modelu. Příkladem může být různé nastavení citlivosti kormidel za letu a při přistání, u větroně různé mixování kormidel za letu v termice a pro akrobatický let atp. Pro tyto případy se používají letové mody. |
Letový simulátor |
Elektronický nebo mechanický systém sloužící k výcviku pilotů a členů posádek letadel a kosmických lodí pomocí simulace podmínek za letu. Účelem simulace není úplné nahrazení vlastního letového výcviku, ale zevrubné seznámení studentů s technikou před tím, než projdou drahým a potenciálně nebezpečným výcvikem na skutečném stroji. Simulace se také využívá k prověření znalostí a seznámení pilotů s novými úpravami na existujících strojích. |
Levotočivá vrtule |
Vrtule, jejíž smysl otáčení je opačný než smysl otáčení hodinových ručiček |
List vrtule |
Základní pracovní část vrtule s aerodynamicky profilovaným tvarem |
M |
|
Maketa |
Přesná zmenšená kopie skutečného motorového nebo bezmotorového letadla nebo vrtulníku. Shoda je tvarová, shoduje se povrchová úprava. |
Mixy |
Mix je smíchání povelů dvou (nebo více) kanálů. Například jedna klapka na křídle pracuje jako křidélko a vztlaková klapka současně. Je ovládána kanálem křídélek a vztlakových klapek současně. Více viz Mixy (mixers) |
Mixy |
Mix je smíchání povelů dvou (nebo více) kanálů. Například jedna klapka na křídle pracuje jako křidélko a vztlaková klapka současně. Je ovládána kanálem křídélek a vztlakových klapek současně. |
Mode ovládání |
Rozložení funkcí na kniplech vysílače. Známe Mode 1, 2, 3, 4. |
Modely dodávané ‚v rozsypu‘ |
Jsou modely vhodné pro zkušené modeláře vyznávající klasické postupy. Stavebnice obsahuje stavební materiál (balzu, překližku, drobné vybavení) a podrobnou dokumentaci ke stavbě. Samotnou stavbu modelu pak provádí modelář sám. |
Motor se žhavicí svíčkou – žhavík |
Motor se žhavicí svíčkou je ten, který využívá k zážehu trvale žhavený prvek. |
N |
|
Neproporcionální |
Pojem se používá u označení kanálů vysílače. Neproporcionální je takový kanál, kde vysílač umí nastavovat servo jen do dvou poloh – například ovládání zatahování podvozku. |
Nezarušitelné RC soupravy s frekvencí 2,4 GHz |
V poslední době je velký trend přecházet na RC soupravy pracující v pásmu 2,4 GHz, které se běžně využívá například pro přenos internetu, tzv. WiFi. Toto pásmo je takzvané ‚volné‘, není přesně vymezena jen pro přenos internetu nebo pro ovládání RC modelů. Nicméně díky rozdílnému kódování přenosu dat a šifrování komunikace nedochází k žádnému rušení mezi anténami pro přenos dat a RC soupravami. U RC souprav pracujících na frekvenci 2,4 GHz už také není potřeba řešit možné vzájemné rušení mezi jednotlivými modeláři pracujícími na této frekvenci, o to se dokáže postarat sama ‚inteligentní‘ elektronika vysílače a přijímače. Nicméně je zde jiné omezení. Tuto technologii pro RC modely nezávisle na sobě vyvíjí různé firmy a jejich produkty nejsou vzájemně kompatibilní! Takže například pro vysílač Spektrum DX7 nemůžete použít přijímač Futaba Fast, přestože oba systémy pracují na frekvenci 2,4 GHz. |
Nosná plocha |
Část draku vytvářející při letu rozhodující podíl vztlaku |
O |
|
Objem motoru |
Objem motoru je objem vypočtený z průměru válce a jeho zdvihu. U modelářských motorů se udává k kubických (krychlových) centimetrech – jednotka ccm nebo cm3. U velkých motorů se objem udává v litrech. |
Objem motoru |
Je objem vypočtený z průměru válce a jeho zdvihu. U modelářských motorů se udává k kubických (krychlových) centimetrech – jednotka ccm nebo cm3. U velkých motorů se objem udává v litrech. |
Ovladatelnost |
Je schopnost udržet letoun v ustálených přímočarých letech s pomocí řídících orgánů |
P |
|
Park-flyer |
Model poháněný elektromotorem určený k létání venku za klidného bezvětrného počasí. |
Patina |
Dalo by se říci soubor různých technik, které se vytváří na modelu pro rozbití jednotvárnosti povrchu. Patří sem preshading, zesvětlení ploch, postshading, napouštění spár, drybrush, provozní opotřebení a podobně. |
Pístový motor |
Motor, jehož energie se získává spalováním nebo expanzí plynné směsi působící na jeden nebo více pístů
s vratným nebo rotačním pohybem. |
Plošné zatížení |
Při použití pravidel o plošném zatížení je zatížení definováno jako hmotnost v gramech na jeden čtvereční
decimetr povrchové plochy |
Podélná stabilita |
Představuje schopnost letadla udržovat stálý režim letu, bez zásahu do řízení |
Polára |
Grafické znázornění závislosti součinitele vztlaku na součiniteli odporu |
Polomaketa |
Zmenšená kopie skutečného motorového nebo bezmotorového letadla nebo vrtulníku. Shoda je tvarová, shoduje se povrchová úprava, ale na modelu nejsou provedeny všechny detaily tak jako na skutečném letadle. |
Postshading |
Jedná se o techniku, která se provádí pomocí stříkací pistole a velmi silně zředěné barvy. Pro vytvoření vyšisovaného povrchu se zpravidla používá základní kamuflážní odstín zesvětlený například bílou nebo žlutou barvou. Vedle zesvětlování středů panelů, se také dá použít postshading na stínování záhybů a koutů různými mixy hnědočerných a černých silně naředěných odstínů barev. Podrobný článek je zpracovaný na TOMTO linku. |
Pravotočivá vrtule |
Vrtule, jejíž smysl otáčení je souhlasný s otáčením hodinových ručiček |
Preshading |
Tzv předstínování. Většinou se provádí stříkací pistolí, kdy se přes spáry paneláže nastříkají zpravidla šedočerné linky, které po přestříkání kamuflážní barvou vytvoří jakoby plynulé stíny od linky paneláže do ztracena. Jedná se o poměrně zásadní krok při tvorbě tzv. patiny letadla. |
Profil křídla |
Tvar podélného řezu křídla. |
Proporcionální |
Pojem se používá u označení kanálů vysílače. Proporcionální je takový kanál, kde výchylka na servu je přímo úměrná výchylce ovladače vysílače (například kniplu). |
Provozní opotřebení |
Jedná se o různé techniky, které na modelu navodí dojem olétanosti letadla, například ošlapání na kov, ošpinění povrchu úniky provozních kapalin, zabahnění podvozku, zaprášení povrchu a podobně. |
Průměr vrtule |
Průměr válce souosého s vrtulí, dotýkajícího se špiček listů |
R |
|
Rádiem řízený let |
Let, při němž je model aerodynamicky ovládán řídicí plochou(ami) polohově, směrově a výškově, pilot
stojí na zemi a používá rádiové řízení RC. |
Raketový model (Kosmický model ) |
„Raketový model“ je létající model, který vzlétá bez využití aerodynamického vztlaku k překonání zemské přitažlivosti; je poháněn modelářským raketovým motorem; obsahuje zařízení pro bezpečný návrat na zem ve stavu dovolující další let; je zhotoven převážně z nekovových dílů. |
Raketový motor – modelářský |
„Modelářský raketový motor“ je reaktivní raketový motor na tuhou pohonnou hmotu , ve které
jsou všechny chemické složky hořlavé povahy předem smíchány a připraveny k použití. |
Reaktivní motor |
Motor, jehož energie se získává spalováním tuhého, kapalného nebo plynného paliva, anebo expanzí
plynné směsi působící na rotující nebo pulzující člen. Pro modely letadel poháněné reaktivními motory platí
následující doplňující charakteristiky:
Vnější průměr spalovací komory nejvýše 80 mm. |
Reynoldsovo číslo |
Poměr součinu rychlosti proudění a vztažné délky obtékaného tělesa ke kinematické vazkosti prostředí |
S |
|
Samozápalný motor |
Samozápalný motor je ten, v němž se náplň zapaluje pouze účinkem stlačení. Motor může být vybaven mechanismem určeným pro regulaci stlačení, když je motor v chodu. |
Shock-flyer |
Model poháněný elektromotorem určený k létání 3D akrobacie. Rozpětí cca 0.8 m, hmotnost do 150g bez akumulátoru. Létá se s ním venku i v hale. Vyroben bývá z desek z pěnového plastu. Trup je zpravidla jen stínový. |
Slow-flyer |
Poháněný elektromotorem určený k létání venku za klidného bezvětrného počasí. |
Směrovka |
Pohyblivá část svislých ocasních ploch |
Stabilizátor |
Pevná část vodorovných ocasnách ploch |
Startbox |
Bedna, ve které je uložen akumulátor pro žhavení svíčky motoru, elektrický startér, nářadí a náhradní díly. Používají ji piloti motorových modelů. |
Stavitelná vrtule |
Vrtule, jejíž listy se mohou ve vrtulové hlavě pootáčet kolem vlastní osy a tím měnit úhel nastavení listů |
Svislé ocasní plochy |
SOP, svislé plochy, jak nepohyblivé tak i pohyblivé (kormidla) |
Šmirgl |
Slangový výraz pro brusný papír nebo brusné plátno. |
Šprajc |
Slangový výraz pro silný stoupavý proud. |
T |
|
Tah vrtule |
Složka aerodynamické síly vrtule ve směru osy otáčení |
Tažná vrtule |
Vrtule umístěná vzhledem ke směru pohybu letadla před motorem |
Termika |
Termika je jev v ovzduší, kdy teplejší vzduch stoupá v chladnějších masách vzduchu. |
Tixotropní |
Nestékavý na svislých plochách. |
Tlačná vrtule |
Vrtule umístěná vzhledem ke směru pohybu letadla za motorem |
Trakční akumulátor |
Trakční olověný akumulátor snáší hlubší vybití než běžný akumulátor montovaný do automobilů. Má větší vnitřní odpor. |
Trimování |
Trimováním se provádí změna nastavení neutrální polohy kormidel. Trimování se provádí kvůli požadavku na změnu režimu letu (rychleji/klesání – pomaleji/stoupání), při změně konfigurace letadla (klapky, podvozek), při změně těžiště (přečerpávání paliva, pohyb nákladu – třeba parašutistů), při poruše (nesymetrické zastavení motoru) atp. |
Trimy |
Ovladač každého RC modelu je vybaven tzv. trimy. Po vybalení není model obvykle seřízený a je potřeba ho „dotrimovat“. Například – po vybalení letí RC model sám lehce vlevo – trimovacím šoupátkem u páčky, kterou řídíme směr letu na ovladači, je potřeba hýbnout trimem lehce doprava (stejný efekt, jako bychom drželi tuto páčku lehce vpravo) – směr vrtulníku se poté narovná a po puštění všech páček do středové polohy model sám letí rovně. |
0 |
|
Úhel nastavení křídla |
Úhel mezi vztažnou tětivou křídla a směrem podélné osy letounu |
Úhel nulového vztlaku |
Úhel náběhu křídla, při němž vztlak je roven nule |
Upoutaný let – upoutaný model |
Let, při němž je model letadla aerodynamicky ovládán řídicími plochami polohově a výškově. Pilot stojí
na zemi a řídí model jedním nebo více neprůtažnými dráty nebo lanky přímo připojenými k modelu. Je
povoleno použít zařízení, jimiž se lanka drží v ruce nebo upevní na středový pylon. Během vzletu a letu
se nesmí použít žádný jiný způsob ovládání modelu nebo motoru kromě ovládání prostřednictvím lanka
nebo lanek. |
V |
|
Variometr |
Variometr je přístroj, který měří rychlost klesání nebo stoupání letadla. |
Větroň |
Bezmotorové letadlo těžší vzduchu, schopné využívat stoupavých vzdušných proudů k získávání výšky letu |
Volný let – volný model |
Let, v jehož průběhu neexistuje žádné fyzické spojení mezi modelem letadla a soutěžícím nebo jeho
pomocníkem. Rádiem ovládané funkce jsou povoleny, jen pokud je to výslovně uvedeno v pravidlech
pro danou kategorii. Uzavřený řídicí systém s aktivními čidly a funkčními aerodynamickými ovládacími
prvky není povolen s výjimkou řízení v kategorii F1E. |
Vysílací kanál, krystal |
Koupí vysílače na nějaké konkrétní frekvenci a s určitou modulací si určujete jen ‚rozsah‘ kanálů, kde bude vaše RC aparatura pracovat. Na této frekvenci ale může najednou fungovat více vysílačů aniž by se rušily. To zajišťuje právě instalace stejného krystalu do vysílače a přijímače. Na stejné frekvenci a kanále může na jednom místě pracovat vždy jen jedna RC souprava, pokud by se jich spustilo více, tak se budou navzájem rušit bez ohledu na to jaký má kdo typ modulace. Typ modulace má jen vliv na to, jak která RC aparatura pracuje ‚čistěji‘. Při modulaci FM není problém aby měli dvě RC soupravy zvolené kanály s čísly těsně vedle sebe, při AM modulaci je doporučeno z důvodů možného rušení mít mezi kanály alespoň jeden volný. |
W |
|
Wash |
Tzv napouštění, popřípadě rozmytí například silně naředěných olejových barev na povrch celého modelu. Napouštění je pak šetrnější technika, která se používá hlavně na pouštění řídkých například olejových nebo vodou ředitelných barev do negativního rytí modelu a do záhybů žeber například v kokpitu, popřípadě v podvozkových a zbraňových šachtách. |
Z |
|
Zadekováno |
Slangový výraz pro zataženou oblohu – souvislou vrstvu oblačnosti. |
Zatáčení |
Otáčení letadla kolem jeho normálné osy |